Min pappa berättade igår om en chef han hade när han arbetade som elektriker. Den här chefen hade en speciell försäljningsteknik som jag gillar skarpt. Oavsett hur mycket de hade att göra så när en kund ringde så låtsades han alltid vara väldigt upptagen och fick övertalas att ta jobbet. Ofta kunde de vara helt sysslolösa på företaget, men när kunderna bad om hjälp hade de oerhört mycket att göra. Han fick dem att känna som att han gjorde dem en stor tjänst när han tog sig an deras jobb.

När kunderna sedan ville veta hur mycket det skulle kosta så brukade han säga att det skulle vara väldigt svårt att uppskatta, det skulle nog inte gå att ge en bra uppgift. När de fortsatte be om ett pris så erbjöd han sig att sätta ett tak, en maxgräns. Den satte han alltid med rejäl höjd. När jobbet sedan var utfört skickade han en räkning med en slutsumma som låg en bra bit under ”taket”. På så sätt kunde han t.ex. ta 8000kr för ett jobb som var värt 5000kr och kunden var nöjd eftersom det blev 2000kr billigare än taket på 10 000kr.

Jag kan inte låta bli att gilla den försäljningsstilen, den har sin charm.

Entreprenör och föreläsare
Grundare av The Fair Tailor