Gudfaden av varumärken, David Aakers, mest kända citat om varumärken är ”Ad pleasure or relieve pain”. Addera nöje, eller reducera smärta. Antingen säljer du hudkräm eller plåster och var medveten om vad din produkt tillför för värde.

I mitt förra blogginlägg om ”Infografikens grundläggande ekonomi” beskrev jag vilken nytta tydlig och smart information kan tillföra din verksamhet, samt vad som ska till för att du ska kunna skapa din egna infografik. Härunder har jag samlat ett par exempel på digram som utöver de klassiska kan vara bra för er att veta namnen på. Jag har inkluderat signalgrafik som inte nödvändigtvis har ett kommersiellt  värde men som tillför oss som medborgare ett stort värde, men som tillhör vår medborgerliga ekonomi. Här byts statistik ofta ut mot direktion eller infromation om direktiv.

Venn diagram (se översta bilden)

Illustation Klassik ”pain relief” vid överbelastning på Twitter meddelas användaren på ett trevligt sätt om situationen genom populär en ”fail whale”.

Flowcharts Ett  kopplingschema, mindmap eller flödes schema förenklar för  användaren att förstå en följd av händelser exempelvis med syfta att avgöra ett val.

Interaktiv statistik – Deathmap av Dagens Nyheter, påvisar dödsstraffet genom en karta som visar animerad statistik senaste seklet, genom att dra i en regel påvisas avvecklingen i olika länder.


Symbol och signalgrafik
Används ofta i förtydligande syfte i publika miljöer.

Hur brukar du avvika från dessa exempel, nån som freestylat fram egna verk?